محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

در رابطه با چک های وصول نشده مهم ترین موضوع و معضل دارندگام چک برگشتی محاسبه خسارت دیرکرد چک می باشد. زیرا مبلغی که در سال گذشته در دست وی بوده در سال جدید بی ارزش شده و در واقع برای دارنده چک چسرس جز ضرر و زیان نیست. از این رو قانون برای جبران خسارت اشخاص خسارتی با نام خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد چک را در نظر گرفته است. بر اساس قانون مدت برای مدت زمانی که شخص متضرر از حقوق خود باز مانده است خسارت تعیین شده است.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

طبق فرمول بانک مرکزی جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک ابتدا مبلغ اصلی بدهی را در شاخص تورم همان سال بدهی مشخص شده توسط بانک مرکزی ضرب نموده و حاصل آن را تقسیم بر شاخص تورم زمان سررسید بدهی می نماییم. برای محاسبه مبلغ خسارت تاخیر تادیه به تنهایی بایستی اصل مبلغ بدهی را از مجموع عدد به دست آمده کسر نمود.

ماده ۵۲۲ قانون آئین دادرسی

بر اساس ماده 522 قانون آئین دادرسی مدنی در دعاویی که موضوع آن دِ‌ین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت‌ تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این‌که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

اجرائیه مستقیم چک

قانونگذار در ماده 23 قانون صدور چک اصلاحی 1397 این حق را به دارنده چک داده است تا تحت شرایطی بدون نیاز به رسیدگی قضایی با محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک و اخذ حکم قطعی از دادگاه صالح صدور اجرائیه مستقیم چک نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید.

دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب و صادر کننده یا هردو اجرائیه صادر نماید.

  • الف)در متن چک،وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد.
  • ب)در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.
  • ج)گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده 14 این قانون و تبصره های آن صادر نشده باشد.

گواهی عدم پرداخت

پس از بررسی و وجود هر یک از دلایلی که فوقا ذکر گردید دارنده ی چک می تواند از بانک تقاضای درخواست گواهی عدم پرداخت وجه چک را نماید . برای پیگیری شکایت از صادر کننده چک وجود گواهی عدم پرداخت دارای کد رهگیری الزامیست. اجرائیه چک بدون دریافت گواهی عدم پرداخت مقدور نیست.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

صدور اجرائیه چک صیادی

صدور اجرائیه برای چک صیادی به دو صورت امکان پذیر است :

• از طریق اجرای ثبت
• از طریق واحد اجرای احکام
برای صدور اجرائیه به دو صورت فوق همانطور که گفته شد باید ابتدا به بانک محال علیه مراجعه نموده و گواهی عدم پرداخت دریافت گردد و در گواهی صادره کد رهگیری صادره از سوی سامانه صیاد در آن درج شده باشد. همچنین می توان محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک را نیز انجام داد.

مطالبه وجه چک از طریق اجرای ثبت محل

پس از محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک دارنده چک میتواند از اداره اجرای ثبت صدور اجرائیه برای مطالبه وجه چک و اجرا گذاشتن چک های قدیمی (چک غیر صیادی) را درخواست نماید. مطالبه وجه چک از طریق اجرای ثبت محل

آسانتر و کم هزینه تر می باشد.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

تبعات مطالبه وجه چک از طریق اجرای ثبت  برای صادرکننده چک

  1. توقیف اموال منقول و غیرمنقول فرد
  2. توقیف حساب های بانکی فرد
  3. امکان صدور ممنوع الخروجی فرد

نکته: اقدام برای مطالبه وجه چک و اجرا گذاشتن چک های قدیمی در اجرای ثبت فقط علیه صادرکننده چک امکانپذیر می باشد.

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی ،محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک، درخواست عدم پرداخت وجه چک، اجرائیه چک و همچنین چک الکترونیکی چیست؟، اعتراض به اجرائیه چک صیادی و به اجرا گذاشتن سفته ضمانت در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما