شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

یکی از موارد مهم در رابطه با اثبات ادعا در محاکم قضایی وجود شاهد و ادای شهادت است. در قانون مجازات اسلامی شرایطی برای شهود در نظر گرفته شده که چمانچه شاهد دارای این شرایط نباشد شهادت وی قابل استماع نیست . در این نوشتار به موضوع شاهد و شرایط شهادت در دادگاه پرداخته شده است.

شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

بر اساس ماده 177 قانون مجازات اسلامی شاهد و شرایط شهادت در دادگاه به صورت ذیل است:

  • بلوغ
  • عقل
  • ایمان
  • عدالت
  • طهارت مولد
  • عدم ذینفعی در موضوع
  • عدم خصومت با طرفین
  • ولگرد  متکدی نبودن

شرایط جسمی در شهادت

در رابطه با شاهد و شرایط شهادت در دادگاه در شرایطی که شهادت نیاز به دیدن یا شنیدن داشته باشد شهادت فرد نابینا و نا شنوا قابلیت استماع نداشته و پذیرفته نیست. برای مثال جهت شهادت در مورد انواع عقود یا باید شاهد عقد بود به این صورت که به این صورت که شاهد بایستی به شکل دیداری عقد را مشاهده کرده باشد و یا به صورت شنیداری شاهد بر عقد بوده باشد در غیر این صورت شهادت وی در این زمینه قابلیت استناد نخواهد داشت.

شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

تفسیر قرآن در مورد شهادت

در قرآن کریم در رابطه با شاهد و شرایط شهادت در دادگاه اینطور آمده است : شهادت را کتمان نکنید و هرکس آن را کتمان کند، قلبش گناهکار است. پس اگر افرادی از حقوق دیگران آگاه هستند موظف هستند که هنگام دعوت برای ادای شهادت آن را کتمان نکنند.هرچند اگر ضرری که شاهد استحقاق آن را ندارد متوجه او باشد، وصف وجوب ادای شهادت برداشته می‌شود.»

در تفسیر دیدگاه قرآن در رابطه با شهادت بایستی اذعان داشت که قرآن می فرماید اگر از موضوعی باخیر هستید که به وسیله آن حق مسلمان دیگری تضییع می گردد ان را پنهان ننموده و جهت ممانعت از تضییع حق شهادت دهید مگر در مواردی که به واسطه این شهادت ضرری متوجه شما باشد که در آن صورت انجام شهادت واجب نیست.

اثبات مالکیت از طریق شهادت شهود

بر اساس بند ب ماده 230 قانون آیین دادرسی مدنی، به دلیل اینکه دعوای اثبات مالکیت، جزو دعاوی مالی است، نیازمند شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن، می باشد.

شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

آیا رابطه نسبی یا سببی مانع شهادت در دادگاه می شود؟

بر اساس ماده ۱۷۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تشخیص میزان تأثیر و ارزش اظهارات شاهدی که فاقد شرایط شهادت شرعی باشد در حدود اماره قضایی با دادگاه است، بنابراین وجود رابطه خادم و مخدومی یا قرابت سببی یا نسبی نیز مانع استماع اظهارات وی نیست.

در تفسیر ماده 176 قانون مجازات اسلامی در رابطه با شاهد و شرایط شهادت در دادگاه باید گفت رابطه خانوادگی، دوستی و… مانع از انجام شهادت نخواهد بود و تشخیص این موضوع با قاضی و علم وی انجام می گیرد. در واقع وجود رابطه بین شخص پرونده و شاهد مانع از شهادت وی نبوده و می توان شهادت داد که در این مرحله قاضی با توجه به امارات قضایی و علم خویش تصمیم به صدور رای خواهد گرفت.

شهادت دروغ و مجازات آن

طبق ماده 650 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به 3 ماه و یک روز تا 2 سال حبس یا به یک میلیون و 500 هزار تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد گردید.

شاهد و شرایط شهادت در دادگاه

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

در صورتی که قصد فروش سرقفلی ورثه ای،تغییر کاربری زمین،فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد، اخذ صورتمجلس تفکیکی ساختمان الزام به اخذ پایان کار ،تفکیک املاک،نحوه خرید زمین بدون سند ،اعتراض یه اجرای حکم خلع ید و یا شکایت بایت تصرف زمین کشاورزی و یا در رابطه با فروش مال غیر با قولنامه ودرخواست فروش ملک مشاع و درخواست تامین دلیل از شور ای حل اختلاف ، دعوای خلع ید و دعوای تصرف عدوانی و شکایت از فروشنده خودرو به دلیل سند نزدن ،جعل امضا و مجازات آن، خیانت در امانت چک سفید امضا، خیانت در امانت سفته سفید امضا را دارید با مطالعه این مطلب می توانید از جزئیات این امر آگاه شوید و در صورت هرگونه سوال تخصصی می توانید با تیم حقوقی ایران لا ارتباط برقرار نموده درخواست مشاوره تلفنی داشته باشید و از راهنمایی افراد خبره و متخصص ما در این زمینه بهره مند گردید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما