رشته حقوق در امریکا

رشته حقوق در امریکا

بدون شک رشته حقوق یکی از رشته‌های پر درآمد در امریکا به حساب می‌آید. طبق آخرین آمار بدست آمده وکالت شانزدهمین شغل پردرآمد در ایالات متحده امریکاست. ازهمین رو بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته علاقه زیادی به ادامه تحصیل در این کشور دارند، با این حال نکات مهمی در خصوص رشته حقوق و وکالت در امریکا وجود دارد که لازم است پیش از مهاجرت به امریکا از طریق تحصیلی یا کاری و با پروانه وکالت با آن آشنا شوید.

رشته حقوق در امریکا و تفاوت آن با ایران

اصلی‌ترین تفاوت حقوق خواندن در امریکا و ایران را باید در آن دانست که در امریکا لیسانس حقوق وجود ندارد. علاقه مندان به حقوق ابتدا در یکی از رشته‌های دیگر مانند ادبیات، هنر، مهندسی و هر رشته دیگری، چهار سال مشغول به تحصیل می‌شوند و پس از اخذ مدرک کارشناسی، اگر قصد شرکت در آزمون بار (اخذ پروانه وکالت) و پرداختن به شغل وکالت را داشته باشند، وارد دوره جی دی ( juris doctor ) می شوند. پس از اتمام این دوره، فارغ التحصیلان مدرک جی دی دریافت کرده و می‌توانند در آزمون بار شرکت کنند.

رشته حقوق در آمریکا

فوق لیسانس در امریکا

آنچه که در ایران به فوق لیسانس یا کارشناس ارشد معروف است در امریکا شامل چند دسته مختلف می‌شود که اصطلاحا به آنها MSL ,MDR وLLM  گفته می‌شود که مجزا به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت

دوره LLM

دوره LLM   پرطرفدارترین دوره ارشد در رشته حقوق در امریکاست. این دوره با دوره JD  یک تفاوت بزرگ دارد. با گرفتن مدرک LLM  امکان شرکت در آزمون بار فراهم است اما پس از قبولی در این آزمون تنها در چند ایالت امریکا امکان وکالت وجود دارد. این ایالات شامل نیویورک، کالیفرنیا، لوئیزیانا و دو سه ایالت دیگر خواهد بود. این ایالات سال به سال متغیر است. LLM  دوره‌ای بسیار کاربردی و نسبتا گران برای دانشجوهای بین‌المللی به حساب می‌آید و معمولا وکلایی که قصد دارند به صورت تخصصی در رشته‌ای وکالت کنند، برای گرفتن این مدرک اقدام می‌نمایند.

رشته حقوق در آمریکا

دوره MSL

این دوره برای آن دسته از دوستداران حقوق مناسب است که دارای لیسانس یا مدارک بالاتری در رشته‌های دیگر هستند و نمی‌خواهند در دانشکده حقوق تحصیل کنند اما می‌خواهند دانش حقوقی خود را افزایش دهند. به عنوان مثال کسی که دارای تجارتی در امریکاست و می‌خواهد از حقوق مربوط به خود آگاه شود در این دوره شرکت می‌کند تا حق و حقوق خود را بهتر بشناسد. با دارا بودن مدرک MSL به هیچ عنوان نمی‌توان در آزمون بار شرکت کرد.

دوره   MDR

دوره MDR  یک دوره دو ساله است، که روش های حل و فصل اختلافات و تعارضات در آن آموزش داده می‌شود. روش‌هایی مانند نحوه مذاکره، میانجی گری، سازش، داوری در حوزه‌هایی همچون سیاست گذاری عمومی، حقوق، مراقبت های درمانی و حقوق بشر. برای گذراندن این دوره نیز در اغلب مدارس حقوق احتیاجی به پیشینه حقوقی وجود ندارد.

رشته حقوق در آمریکا

بورسیه تحصیلی رشته حقوق در امریکا

رشته حقوق یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در امریکاست و بازار کار بسیار خوبی دارد. از این رو متقاضیانش زیاد است. اما باید دانست که این رشته برای تحصیل در دانشگاه جزو رشته‌های گران به حساب می‌آید و  بسیاری از متقاضیان به دنبال راهی برای دریافت کمک هزینه از طرف دانشگاه می‌گردند. شرایط دریافت کمک هزینه دانشگاه به دانشگاه و طی مقاطع مختلف، تفاوت‌هایی دارد. گاه کمک‌ها، تمام هزینه دانشگاه را شامل می‌شود، گاه صرفا موجب تخفیف در بخشی از هزینه دانشگاه می‌شود و گاه تمام مبلغ دانشگاه و هزینه زندگی را نیز در می‌گیرد. برای اعطای کمک هزینه، شرایط دانشجو نظیر معدل، نمره زبان، روزمه و میزان فعالیت های مرتبط با رشته و دستاوردهای علمی وی نیز در نظر گرفته می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی در امریکا را در مجموع می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد که برای آشنایی با هرکدام  لازم است نوع بورسیه را در گوگل جستجو نمایید:

  • JD distinguished fellowship
  • Skadden fellowship
  • James A. and Lois Champy fellowship
  • Edward T. Bigham scholarship

اپلای رشته حقوق در امریکا

برای گرفتن اپلای دانشگاهی در رشته حقوق قبل از هرچیز باید هدف شخصی خود را مشخص نمائید. به این معنی که اگر لیسانس حقوق دارید و می‌خواهید در امریکا وکالت کنید دو راه پیش پایتان است: یا برای گرفتن مدرک JD  از ابتدا اقدام نمایید و یا یک دوره LLM  بگذرانید، دوره LLM خود را نیز بسته به هدف خود از تحصیل انتخاب نمایید. دوره‌های LLM در امریکا بسیار متنوع تر از دوره‌های فوق لیسانس در کشور ماست. اما بهترین توصیه که می‌توان در خصوص انتخاب دوره کرد صرف نظر از علاقه، دوره‌هایی را انتخاب نمایید که با قوانین بین‌المللی انطباق بیشتری دارد به عنوان مثال حقوق بین‌الملل، تجارت بین‌الملل، مالکیت فکری، حقوق بشر، حقوق فضا و … انتخاب این دست رشته‌ها به عنوان دانشجوی خارجی، این امکان را به شما می‌دهد که اگر قصد فعالیت در سایر کشورها را داشتید، به دلیل آشنایی با قوانین بین‌المللی اختیارات بیشتری داشته باشید. مدارک لازم جهت اپلای در دانشگاه شامل موارد زیر است:

  • داشتن مدرک کارشناسی اعم از کارشناسی حقوق و دیگر رشته‌ها
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آزمون آیلتس با نمره حداقل ۷ و یا آزمون تافل با حداقل نمره ۹۰ ( البته در دانشگاه‌های متفاوت شرایط مختلفی در نظرگرفته شده است که متقاضی باید حتما شرایط آن دانشگاه را مد نظر قرار دهد.)
  • آزمون LSAT (این آزمون یک آزمون جامع است که هدفش بررسی استعداد متقاضیان افراد در رشته حقوق است این آزمون تا سال‌ها پیش جهت ورود به دانشگاه‌های حقوق امریکا و کانادا الزامی بود اما چند سالی است که در برخی از دانشگاه‌های معتبر این الزام برداشته شده است و برخی دیگر نیز در حال لغو این آزمون جهت ورود دانشجویان هستند.)

پیشنهاد قلمداد

به دانشجویان و وکلا اکیدا توصیه می‌شود پیش از هر چیز با زبان تخصصی حقوق آشنا شوند و نمره زبان لازم را کسب کنند، پس از آن اگر قصد مهاجرت به امریکا را دارند حتما آشنایی لازم با شرایط تحصیلی و کاری هر ایالت جهت آزمون وکالت در آمریکا را کسب کنند. چرا که حقوق امریکا و ایران تفاوت‌های چشم گیری با هم دارند که عدم شناخت آن منجر به سردرگمی و بعضا انصراف از تحصیل خواهد شد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

اگر عضو کانون وکلای دادگستری مرکز با درجه ی پایه یک هستید و آزمون آیلتس را با حداقل نمره ی 7.5 پشت سر گذاشته اید همکاران ما در گروه حقوقی ایرانلا آماده ارائه خدمات مشاوره ای و حقوقی به شما برای تسریع درفرآیند شرکت در آزمون QLTS از جمله خرید بسته ی آمادگی در آزمون، ثبت نام شما در آزمون و مشاوره برای تنظیم و ترجمه ی مدارک مورد نیاز موسسه مذکور هستند.همچنین جهت اطلاع از آزمون وکالت در ترکیه ، وکالت در انگلستان، وکالت در کانادابا پروانه وکالت ایران،بهترین گرایش حقوق برای مهاجرت و… می توانید با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل و شرایط آن

تامین دلیل همانند تامین خواسته موضوع و اصطلاحی حقوقی است. تامین دلیل به معنای حفظ دلایل خواهان جهت اقامه دعوی است. زیرا ممکن است تا

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و شرایط آن

تامین خواسته و تامین دلیل دو اصطلاح حقوقی است که در ظاهر شبیه یگدیگرند اما در واقع هر یک برای منظور خاصی انجام می پذیرند

چگونگی شکایت از سردفتر

چگونگی شکایت از سردفتر

در تمامی ارگان های دولتی انجام کار ارباب رجوع و احترام به وی سرلوحه کار و مقدماتی ترین مورد در رابطه با خدمت است. در

Select Language
تماس با ما