دیه پین و پلاتین در سال 1403

دیه پین و پلاتین در سال 1403

دیه مبلغی است که در قانون برای جبران ضرر جسمی به متضرر در نظر گرفته شده است. میزان دیه با توجه به آسیبی که به شخص وارد شده متغیر است و این میزان دیه از طریق پزشکی قانونی قابل تشخیص می باشد. در مواردی شکستگی و آسیب به شکلی است که برای ترمیم و کمک به بهبود استخوان نیاز به استفاده از پین یا پلاتین خواهد بود در این صورت میزان دیه پین و پلاتین در سال 1403 توسط قاضی تعیین می گردد.

دیه شکستگی استخوان از دیدگاه قانون

بر اساس ماده 442 قانون مجازات اسلامی ديه شکستگی استخوان بدین شرح می باشد:

شكستن استخوان هر عضوي كه براي آن عضو ديه معيني است خمس آن ميباشد و اگر معالجه شود و بدون عيب گردد ديه آن چهار پنجم
ديه شكستن آن است . این نظريه در قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 نيز در ماده 569 آمده است. اين ماده مقرر ميدارد ديه شکستن، ترک برداشتن و خرد شدن استخوان هر عضو داراي ديه مقدر به شرح زير است:
الف- ديه شکستن استخوان هر عضو يک پنجم ديه آن عضو و اگر بدون عيب درمان شود چهار پنجم ديه شکستن آن است.
هر چند قانون مجازات با قبول نظريه مشهور فقها، مفاد آن را در ماده 569 آورده است لکن در ماده 568 در مورد ديه شکستگي اعضا مقرر داشته است:
ماده 568 -در شکستگي عضوي که داراي ديه مقدر است، چنانچه پس از جنايت به گونه اي اصالح شود که هيچ عيب و نقصي در آن باقي نماند، چهار بيست و پنجم ديه آن عضو ثابت است و چنانچه با عيب و نقص اصالح شود يا براي آن عضو ديه مقدري نباشد، ارش ثابت است مگر در مواردي که در اين قانون خالف آن مقرر شده باشد.
اين ماده به بيان ديه شکستگي همراه با بهبودي کامل پرداخته و ميزان چهار بيست و پنجم ديه عضو ديه عضو را ثابت ميداند. ماده 569 در اين صدمه همان ميزان منتهي با عبارتي متفاوت را بيان کرده و ميزان چهارپنجم از يک پنجم ديه عضو را ثابت ميداند که مقادير مذکور، يکسان هستند. بنابراين هر دو ماده 568 و 569 در تعيين ديه اين صدمه، مقدار واحدي را تعيين کرده اند.
در نوع ديگر صدمه شکستگي که همراه با عدم بهبودي کامل است مطابق ماده 568 ،چنانچه با عيب و نقص اصالح شود يا براي آن عضو ديه مقدري نباشد، ارش ثابت ميشود مگر در مواردي كه قانون خالف آن را مقرر کرده باشد. اما ماده 569 در اين صدمه يک پنجم ديه عضو را ثابت ميداند. هرچند ماده 569 ميزان يک پنجم را به صورت مطلق آورده، لکن با قرينه جمله بعدي ماده که در مورد صدمه شکستگي با بهبودي است بايد اين اطالق را حمل بر حالت عدم بهبودي کرد.

دیه پین و پلاتین در سال 1403

دیه شکستگی ساق پا در سال 1403

چنانچه شکستگی ساق پا ساده باشد 8 درصد دیه کامل و اگر خرد شدگی باشد 13/333 درصد دیه کامل برای هر استخوان تعلق میگیرد. ساق پا دو استخوان بنام های درشت نی و نازک نی دارد که شکستگی آنها از چهار حالت زیر خارج نخواهند بود:

چنانچه فقط یکی از استخوان های ساق پا بشکند اگر شکستگی ساده باشد 8 درصد و اگر خرد شدگی باشد 13/333 درصد دیه کامل و اگر هر دو استخوان درشت نی و نازک نی بصورت ساده بشکند جمعا دیه آنها 16 درصد دیه کامل خواهد بود.

اگر هر دو خرد شدگی باشند جمعا دیه آنها معادل 26/666 درصد دیه کامل و اگر شکستگی یکی از آنها ساده و دیگری خرد شدگی باشد جمعا دیه آنها  21/333 درصد دیه کامل محاسبه خواهد شد.

دیه شکستگی لگن در سال 1403

در واقع دیه شکستن لگن به طوری که به خوبی قابل درمان باشد و هیچ گونه ایرادی نداشته باشد 8 درصد دیه کامل 900 میلیون تومان و در صورتی که بهبود کامل پیدا نکند معادل 10 درصد دیه کامل 90 میلیون تومان خواهد بود . لازم به ذکر است برای دریافت نتیجه نهایی و تشخیص اینکه شکستگی لگن بطور کامل بهبود می یابد نامه پزشکی قانونی لازم است و رای نهایی بر اساس نظریه پزشکی قانونی صادر خواهد شد .لازم به ذکر است میزان دیه کامل در سال 1401 میزان 900 میلیون تومان و در ماه های حرام معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد.

دیه پین و پلاتین در سال 1403

دیه پین و پلاتین در سال 1403

در صورتی که شخص در استخوان خود پلاتین داشته باشد در این صورت به آن ارش تعلق می گیرد. تعیین میزان ارش دیه پین و پلاتین در سال 1403 بستگی به نظر قطعی قاضی دادگاه دارد .بر اساس میزان آسیب و استفاده از پین و پلاتین قاضی تشخیص می دهد میزان دیه به چه میزان باشد که آسیب فرد آسیب دیده را تا حدودی جبران نماید چرا که ضرر جسمی با دیه قابل جبران نخواهد بود.

دیه شکستگی ساق پا و پلاتین

در رابطه با دیه پین و پلاتین در سال 1403، دیه به پلاتین تعلق نمیگیرد ولی به آسیبی که منجربه نصب پلاتین میشود تعلق خواهد گرفت .
معمولا در شکستگی ها ۸درصد دیه کامل بعلاوه ۲ درصد نصب ابزار ارتوپدی که جمعا ۱۰درصد دیه کامل را شامل می شود که معادل 90 میلیون تومان در سال 1402 می باشد.

ارش چیست؟

ارش یکی از انواع دیه می باشد. در سایر دیات مبلغ و میزان دیه به صورت دقیق قابل بررسی می باشد ولی در رابطه با ارش این طور نیست. در رابطه با دیه پین و پلاتین در سال 1403 در صورتی که در شکستگی استخوان از پین و پلاتین استفاده شود برای این مورد ارش توسط قاضی و کارشناس دادگاه تعیین می گردد.

ماده 367 قانون مجازات اسلامی

برطبق ماده ۳۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال۱۳۷۰ در رابطه با دیه پین و پلاتین 1403 هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعاً مقدار خاصی به عنوان دیه برای آن تعیین نشده باشد کسی که مرتکب جرم شده‌است باید ارش بپردازد. تعیین ارش معمولاً با کارشناسی پزشکی قانونی و رأی دادگاه است.
دیه پین و پلاتین در سال 1403

مشاورین حقوقی ایرانلا

چنانچه در رابطه موضوع دیات و در رابطه با دیه پین و پلاتین در سال 1403، دیه شکستگی لگن،دیه شکستگی دنده 1403، دیه شکستگی بینی 1403، دیه شکستگی دندان 1403، دیه شکستگی پا، دیه کبودی، دیه کندن موی سر، شکایت از کارفرما برای دیه و هر گونه مسائل حقوقی دچار بحران شده اید و در مطالبه حقوق خود بازمانده اید  گروه مشاورین حقوقی ایران لا با در دست داشتن وکلا و مشاورین حقوقی زبده در کنار شما خواهد بود . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره تلفنی با این وکلا و مشاورین ما را داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select Language
تماس با ما