دیه راننده مقصر در سال 1402

دیه راننده مقصر در سال 1402

یکی از رایج ترین مباحث در بحث دیه و بیمه ، دیه راننده مقصر است. در صورت بروز تصادف بر اساس کروکی و تشخیص کارشناس و پلیس راهنمایی رانندگی راننده مقصر مشخص شده و ملزم به پرداخت خسارت به شخص زیان دیده خواهد بود . در صورت بروز سانحه چنانچه راننده دارای بیمه شخص ثالث خودرو باشد خسارت از طریق بیمه پرداخت خواهد شد . از آنجایی که قوانین هر چند مدت دچار تغییر و تحول می گردند در این مقاله به دیه راننده مقصر در سال 1402 پرداخته شده است.

بیمه شخص ثالث

در قانون جدید بیمه شخص ثالث که در اردیبهشت 1395 مصوب گردید تعریف شخص ثالث عبارتست از هر شخصی که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارت بدنی و یا مالی شود به استثنای راننده مسبب حادثه . بر اساس این تعریف طبق این قانون بیمه شخص ثالث فقط شامل فرد زیان دیده خواهد بود و دیه راننده مقصر در سال 1402 را شامل نمی شود . حال آنکه به نسبت زن یا مرد بودن شخص آسیب دیده دیه پرداختی متفاوت خواهد بود با این حال در مورد برابری دیه زن ومرد در قانون جدید قوانینی وضع شده است .

به همین دلیل همزمان با بیمه ثالث بیمه اجباری با عنوان بیمه حوادث راننده نیز صورت می گیرد که خسارات وارده به راننده را شامل می شود.

دیه راننده مقصر 1402

میزان دیه پرداختی با بیمه شخص ثالث

تا چند سال اخیر فقط دیه صدمات بدنی شدید مانند از کار افتادگی دائم و یا نقص عضو و فوت به راننده مقصر و بازماندگان وی تعلق می گرفت . ولی با تغییراتی که در قانون جدید اعمال شد علاوه بر دیه راننده مقصر در سال 1402، ارش جرح و هزینه مطالبه در موارد جزئی تر مثل جراحات و شکستگی ها از جمله شکستگی پا ، شکستگی لگن و… نیز از جانب بیمه به منظور حمایت بیشتر به خانواده وی پرداخت می گردد.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند؛ مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن می باشد. سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی واردشده را تعیین و اعلام کند. آیین نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران می رسد.

دیه راننده مقصر در سال 1402

چنانچه فرد بیمه شده دچار سانحه رانندگی گردد در صورت داشتن گواهینامه معتبر مربوط به وسیله نقلیه می تواند نسبت به دریافت غرامت و دیه راننده مقصر در سال 1402 از بیمه اقدام نماید. راننده مقصر که عامل بروز حادثه و تصادف بوده و در سانحه دچار آسیب بدنی گشته باشد قادر به دریافت خسارت از بیمه نخواهد بود . بدیهی است راننده مقصر چنانچه دارای گواهینامه معتبر باشد یا خیر بیمه گر بیمه نامه شخص ثالث بر اساس ماده 15 بیمه نامه شخص ثالث موظف به پرداخت خسارت به زیان دیدگان بدون هیچ قید و شرطی خواهد بود.حال بعضی افراد در این مواقع اقدام به صحنه سازی تصادف و کلاهبرداری از بیمه می نمایند که این کار جرم محسوب شده و دارای مجازات خواخد بود.

دیه راننده مقصر 1402

مهلت اعلام سانحه به بیمه گر

مطابق با ماده 9 از آیین نامه اجرایی ماده (3) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و دیه راننده مقصر در سال 1402 بیمه گذار موظف است ظرف مدت 60 روز بیمه گر را از بروز حادثه مطلع کند. در صورت اطلاع بیمه گر از وقوع حادثه به هر طریقی از جمله اعلام بیمه شده یا وراث و یا نماینده قانونی وراث این تکلیف از بیمه شده ساقط می شود. چنانچه بیمه گر نزد مراجع قضایی اثبات نماید عدم انجام تکلیف فوق در مهلت مقرر موجب خساراتی برای او شده است، می تواند خسارات وارده را از مبلغ قابل پرداخت کسر نماید، مگر اینکه بیمه گذار اثبات کند به علتی خارج از اراده خود قادر به انجام تکلیف فوق نبوده است.

مدارک لازم برای پرداخت خسارت به راننده مقصر

در صورتی که شخص قصد دریافت دیه راننده مقصر در سال 1402 و سایر خسارات را داشته باشد داشتن مدارک زیر برای وی الزامیست:

  • بیمه نامه یا هرگونه مدرک دال بر دارا بودن پوشش بیمه
  • گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس یا هیأت کارشناسی منتخب مراجع قضایی حسب مورد
  • گواهینامه رانندگی راننده مسبب حادثه یا هرگونه مدرکی دال بر داشتن گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه مربوطه
  • مدرک شناسایی راننده مسبب حادثه
  • خلاصه پرونده بالینی راننده مسبب حادثه در صورتی که در مراکز درمانی بستری شده یا تحت معالجه قرار گرفته باشد
  • گواهی پزشکی قانونی در خصوص نوع و درصد صدمه بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه
  • گواهی فوت یا جواز دفن صادره یا تأیید شده توسط پزشکی قانونی و شناسنامه باطل شده متوفی در صورت فوت راننده مسبب حادثه
  • گواهی انحصار وراثت در صورت فوت راننده مسبب حادثه

مهلت پرداخت خسارت توسط بیمه به شخص زیان دیده

بر طبق ماده 11 از آیین نامه اجراییی از ماده 3 بیمه گر مکلف است حداکثر ظرف بیست روز از تاریخ تکمیل مدارک، مبلغ خسارت را حسب مقررات این آیین نامه پرداخت نماید.

تبصره ۱۔ چنانچه علیرغم کامل بودن مدارک، بیمه گر خسارت را پرداخت نکند مکلف است علاوه بر اصل خسارت، به ازای هر روز تأخیر معادل نیم در هزار مبلغ خسارت را به ذینفع پرداخت نماید.

دیه راننده مقصر 1402

دریافت هزینه های پزشکی راننده مقصر

همانطور که پیش تر توضیح داده شد بیمه شخص ثالث شامل راننده مقصر نخواهد بود . چنانچه راننده خاطی قصد داشته باشد نسبت به دریافت دیه راننده مقصر در سال 1402 از بیمه اقدام نماید، می تواند از بیمه تکمیلی استفاده کند . این در صورتی است که راننده مقصر به هر دلیلی از بیمه شخص ثالث دیه دریافت نکرده باشد . 

چنانچه راننده مقصر به هر دلیلی از بیمه شخص ثالث بابت هزینه های خسارت ناشی از تصادف مبلغی دریافت کرده باشد قادر به استفاده از بیمه تکمیلی نخواهد بود.

با آرزوی تندرستی و مصونیت شما از تمامی سوانح جانی و مالی، چنانچه در رابطه با سوانح و دیه پین و پلاتین 1403 نیازمند راهنمایی تخصصی گشته اید گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از وکلای زبده و خبره در تمامی زمینه های حقوقی در کنار شماست . همچنین می توانید در رابطه با هر موضوع حقوقی درخواست مشاوره تلفنی با مشاورین حقوقی ما را داشته باشید.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

15 پاسخ

  1. سلام من برج ۷ سال۱۴۰۰ تصادفکردم راننده مقصر هم خودم هستم کار دادگاه آخر برج یک ۱۴۰۱ تموم شد و مدارک و تحویل بیمه دادم پزشک قانونی برا من ۶۱درصد صدمه تعیین کرده و داخل بیمه نامه من تعهد راننده ۳۳۰ میلیون . آیا این ۶۱درصد از دیه ۶۰۰ میلیون محاسبه میشه یا از ۳۳۰ میلیون ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام. شرکت های بیمه به هیچ وجه نمیتونن سقف تعهداتشون رو از حداقل دیه کامل پایین تر قرار بدن و طبق مواد زیر از قانون بیمه اجباری اشخاص ثالث ایشون نمیتونن سقفی کمتر تعیین کنن و باید 61 درصد دیه کامل رو پرداخت کنن؛ برای طلاعات بیشتر راجع به موضوع و نحوه ی شکایت از شرکت بیمه به دلیل عدم رعایت حداقل سقف تعهدات با دفتر حقوقی قلمداد در تماس باشید.
      مواد قانونی مرتبط:
      ماده۱۰ـ بیمه گر مکلف است در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضائی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.

      ماده۱۱ـ درج هرگونه شرط در بیمه نامه که برای بیمه گذار یا زیان دیده مزایای کمتر از مزایای مندرج در این قانون مقرر کند، یا درج شرط تعلیق تعهدات بیمه گر در قرارداد به هر نحوی، باطل و بلااثر است. بطلان شرط سبب بطلان بیمه نامه نمی شود. همچنین اخذ هرگونه رضایتنامه از زیان دیده توسط بیمه گر و صندوق مبنی بر رضایت به پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در این قانون ممنوع است و چنین رضایتنامه ای بلااثر است.

      ماده۱۲ـ تعهد ریالی بیمه گر در قبال زیان دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه، برابر حاصل ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه نامه با رعایت تبصره ماده (۹) و ماده (۱۳) این قانون است.

  2. سلام
    بنده یک هفته قبل با دو خودرو تصادف نسبتا شدید کردم که مقصر حادثه طبق کروکی و نظر پلیس من بودم. بعد یک روز کمر درد شدید احساس میکنم. آیا میتونم از بیمه راننده مقصر استفاده کنم برای دیه جرح بوجود آمده و اینکه مهلت دادخواست از بیمه چند روزه

  3. سلام من تو یه حادثه رانندگی صدمات زیادی داشتم و مقصر هستم و چند نفر مسافر داشتم که اونا بعد از مدتی الان میخوان برن دیشون رو بگیرن میخواستم بپرسم بعد اونا نوبت منه که برم دیمو بگیرم یه کارای اداری داره باز ممنون

  4. سلام من پدرم 16 تیر با یه اتوبوس تصادف کرد که پدرم متاسفانه فوت شدن تو این حادثه دلخراش پدرم مقصر بودن و اتوبوس بعد از چپ شدن ضرر مالی بیشتر از یک میلیارد دیدن و اتوبوس بیمه بدنه داره این کار ما به کجا میکشه به نظرتون ایا وراث که ماییم باید خسارت اتوبوس رو بدیم یا بیمه؟ایا دیه ای به وراث تعلق میگیره ؟ الان حساب های ما رو بستن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام.بله به طور کلی دیه به راننده مقصر هم تعلیق می گیره. اما در خصوص سایر سوالاتون موارد بستگی داره به جزئیات قرارداد بیمه گر و بیمه گذار و شرح دقیق حادثه.

    1. سلام خیر از کار افتادگی ارتباطی با بیمه ثالث ندارد ولی هزینه های درمان و آسیب ناشی از تصادف تحت عنوان دیه راننده مقصر به شما تعلق خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیه چشم و پلک چشم 1403

دیه چشم و پلک چشم 1403

در مبحث دیات تمامی اعضای بدن در صورت آسیب شامل دیه خواهند بود ولی اعضای حساس مانند دندان، بینی و علی الخصوص چشم که هم

Select Language
تماس با ما