خیانت در امانت سفته سفید امضا

خیانت در امانت سفته سفید امضا

سفته جز اسنادیست که می توان جهت انجام معامله و ضمانت به کار گرفت. در برخی مواقع پیش می آید که جهت ضمانت از سفته سفید امضاء استفاده می نمایند. به دلایل مختلفی همچون عدم انجام تعهدات، دشمنی و… امکان دارد شخصی که سفته نزد وی به ضمانت گذاشته شده اقدام به درج تاریخ و مبلغ در سفته نموده و پس از واخواست سفته اقدام به دریافت مبلغ مندرج نماید. در این صورت می توان در قالب خیانت در امانت سفاه سفید امضا از این شخص شکایت نمود.

خیانت در امانت سفته سفید امضا

چنانچه سفته در دست شخصی به عنوان ضمانت جهت انجام تعهدات و یا روابط کار و استخدام قرار داشته باشد و شخص بدون اینکه عدم تعهدات صورت گرفته باشد اقدام به اجرا گذاشتن سفته ضمانت نماید مرتکب جرم شده و مستحق مجازات برای خیانت در امانت سفته سفید امضا خواهد شد.

موضوع ماده 177 سفته سفید امضا

خیانت در امانت سفته سفید امضا موضوع ماده 177 قانون مجازات زمانی اتفاق می افتد که سفته به صورت سفید امضا به طرف مقابل به صورت امانت داده شده باشد مثل رواج سفته های ضمانت در روابط کار.

اثبات جرم خیانت در امانت سفته سفید امضا

در رابط با شکایت جرم خیانت در امانت سفته سفید امضا مهم ترین مرحله اثبات خیانت دارنده سفته می باشد. در این مرحله پس از ثبت شکایت از شخص دارنده سفته و ارجاع پرونده به شعبه مورد نظر، وقت رسیدگی جهت بررسی موضوع مورد شکایت تعیین می گردد. در صورتی که فرد ادعا نماید نسبت به سفته وی خیانت شده و شخصی که سفته نزد وی امانت بوده اقدام به پر نمودن و درج تاریخ بر روی سفته نموده است قاضی جهت تحقیقات بیشتر سفته را به کارشناسی خط ارجاع خواهد داد.

خیانت در امانت سفته سفید امضا

مدارک جهت اثبات جرم خیانت در امانت

جهت اثبات جرم خیانت در امانت سفته سفید امضا بایستی مدارک ذیل موجود باشد:

  • کپی سفته
  • دریافت رسید
  • حضور شاهد
  • درج شماره سفته در قرارداد از سوی صادرکننده

کارشناس خط و امضا

پس از دستور مقام قضایی در رابطه با بررسی و تحقییق تسط کارشناس خط سفته به کارشناس ارجاع می شود. در این مرحله کارشناس خط با توجه به تخصص خود به بررسی خط نمونه امضا با خط مندرج در سفته و اعداد و ارقام می نماید. چنانچه نمونه خط با خط صاحب سفته مطابقت داشته باشد کارشناس این موضوع را با عنوان نظریه کارشناسی به مرجع قضایی اعلام می نماید که در این صورت ادعای خیانت در امانت سفته سفید امضا بی اثر بوده و شخص ملزم به پرداخت مبلغ سفته به دارنده سفته خواهد بود. ولی در صورتی که خط مندرج در سفته با خط صاحب سفته یکسان نباشد صاحب سفته می تواند نسبت به خیانت در امانت سفته سفید امضا که انجام داده تقاضای مجازات و باز پس گیری سفته را مطرح نماید.

مجازات خیانت در امانت

مطابق ماده 674 قانون مجازات اسلامی مجازات خیانت در امانت حبس از 6 ماه تا 3 سال می باشد. اما مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 مجازات این جرم تقلیل یافت و این مجازات در حال حاضر از سه ماه تا یک سال و نیم حبس خواهد بود.

شکایت از کارفرما جهت خیانت در امانت سفته سفید امضا

چنانچه کارفرما نسبت به سفته ضمانتی که از کارمند یا کارگر اخذ نموده سو استفاده نماید در صورت اثبات خیانت در امانت مجازاتی معادل شش ماه تا سه سال زندان در انتظار وی خواهد بود.

خیانت در امانت سفته سفید امضا

نحوه مطالبه سفته بدون تاریخ

همانطور که پیشتر گفته شد چنانچه سفته بدون تاریخ صادر شود امکان وصول آن وجود ندارد زیرا یک سند عادیست و تجاری محسوب نمی شود . با این حساب برای مطالبه آن دیگر امکان شکایت و ادعای بلامحل بودن وجود ندارد به این ترتیب فقط می توان از طریق حقوقی برای وصول سفته بدون تاریخ اقدام نمود. در واقع صدور سفته بدون تاریخ به این معنی است که تاریخ پرداخت برای صادر کننده اهمیت نداشته است ، دارنده می تواند با درج تاریخ بر روی سفته اقدام به مطالبه وجه آن نماید .

اعتبار سفته بدون تاریخ

ممکن است این سوال مطرح شود که آیا سفته بدون تاریخ اعتبار دارد؟

در اینجا باید گفت بله عدم درج تاریخ بر روی سفته خدشه ای به اعتبار آن وارد نمی کند . در واقع شخصی که سفته را بدون تاریخ صادر می کند این اجازه را به شخص گیرنده می دهد که هر تاریخی را که مناسب می داند برای وصول سفته مشخص و درج نماید.

شرایط به اجرا گذاشتن سفته ضمانت

سفته ضمانت همانطور که از اسم آن مشخص است جهت ضمانت نزد کارفرما و اشخاص باقی می ماند. در صورتی که قصد به اجرا گذاشتن سفته ضمانت را داشته باشید با وجود شرایط زیر می توان نسبت به این امر اقدام نمود:

  1. قرارداد مشروع باشد.
  2. موضوع قرارداد قانونی باشد.
  3. موضوع قرارداد بین کارگر و کارفرما مشخص و معین باشد.
  4. موضوع نقض کننده حسن انجام کار اتفاق افتاده باشد.
  5. کارگر از انجام تعهدات سرباز زند.

خیانت در امانت سفته سفید امضا

اجرای سفته از طریق اداره ثبت

سفته نیز مانند چک صیادی  از اسناد تجاری می باشد، اسناد تجاری در اکثر موارد در زمره اسناد عادی تلقی می شوند. برخی از اسناد تجاری اسناد لازم الاجرا و برخی غیرلازم الاجرا می باشند. باتوجه به اینکه در هیچ قانونی لازم الاجرا بودن سفته اشاره نشده است نمی توان سفته را در زمره اسناد لازم الاجرا قرار داد. پس اجرای سفته از طریق اداره ثبت ممکن نمی باشد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا علاوه بر موضوع به اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ و شکایت از کارمند اداره ثبت، با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select Language
تماس با ما