جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بعد از اثر انگشت یکی از موارد مهم هویتی امضاست. امضا مانند اثر انگشت منحصر به فرد نیست و امکان دارد افراد زیادی در سراسر دنیا با یکدیگر امضای مشابه داشته باشند. موضوعی که امضای فرد را منحصر می نماید در واقع خط فرد در ادای طریقه امضا زدن است. چنانچه فردی اقدام به جعل امضا و مجازات آن نماید می توان از این طریق به جعل و یا صحت امضا پی برد.

جعل امضا چیست؟

جعل در لغت به معنای دگرگون نمودن نسخه اصلی با هدف همسان سازی نمودنه اصلی می باشد. همانطور که در مقدمه اشاره شد امضا بر اساس خط مختص به هر شخص است. چنانچه شخصی با جعل امضای شخصی دیگر اقدام به کلاهبرداری نماید عمل وی مصداق جرم بوده و مساحق مجازات خواهد بود. در این نوشتار در رابطه با جعل امضا و مجازات آن در قانون توضیحاتی ارائه گردیده است.

جاعل کیست؟

جاعل به معنای کسی است که با توسل به حیله و تقلب سعی در تغییر نوشته، امضا و… شخص دیگری به قصد کلاهبرداری و ضرر داشته باشد. جعل امضا در قانون جرم بوده و شخص جاعل مستوجب مجازات می باشد.

جعل امضا و مجازات آن

انواع جعل

جعل بر اساس سندی که جعل بر روی آن صورت می گیرد به دو دسته تقسیم می شوند که بر اساس همین دسته بندی مجازات جعل نیز متفاوت خواهد بود . جعل بر دو قسم است:ق

  • جعل بر ری اسناد رسمی
  • جعل بر رو اسناد غیر رسمی

مجازات جعل اسناد رسمی

بر اساس ماده 533 مجازات جعل اسناد رسمی ازحبس از 6ماه تا سه سال یا سه تا 18 میلیون ریال جزای نقدی

مجازات اسناد غیر رسمی

مطابق ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی هرکس در اسناد ونوشته های غیر رسمی مانند چک و قلنامه که به صورت رسمی و توسط مامورین رسمی دولت به ثبت نرسیده اند ،جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر ،آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده،به حبس از 6ماه تا 2 سال یا به 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

جعل امضا و مجازات آن

جعل امضا و مجازات آن

بر اساس ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی هر گاه شخص سند عادی را جعل نماید و یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد ،به جزای نقدی و حبس از ۳ ماه تا ۱سال محکوم خواهد شد. 

مجازات جعل امضا توسط مامور یا کارمند دولت

مطابق مواد ۵۳۲ و ۵۳۴ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مأمورین به خدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند اعم از این که موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را‌ تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌ های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

چگونگی اثبات جعل امضا

در صورتی که جعل اتفاق افتاده باشد مدعی با طرح شکایت با عنوان جعل امضا و مجازات آن بایستی به دفاتر خدوات قضایی مراجعه نماید. پس از ثبت شکواییه و ارجاع به مراجع قضایی وقت رسیدگی برای بررسی عنوان جعل در نظر گرفته می شود. در این صورت قاضی با بررسی مدارک و شواهد موجود در پرونده بررسی صحت یا جعل امضا را به کارشناس امضا و خط ارجاع داده و پی از بررسی توسط کارشناس نظر نهایی را در رابطه با جعل امضا و مجازات آن بیان می دارد.

کارشناس خط و امضا

پس از دستور مقام قضایی در رابطه با بررسی و تحقییق توسط کارشناس خط امضا به کارشناس ارجاع می شود. در این مرحله کارشناس خط با توجه به تخصص خود به بررسی خط نمونه امضا با خط مندرج در چک، سند و اعداد و ارقام می نماید. چنانچه نمونه خط با خط صاحب امضا مطابقت داشته باشد کارشناس این موضوع را با عنوان نظریه کارشناسی به مرجع قضایی اعلام می نماید که در این صورت ادعای جعل امضا بی اثر بوده و شخص ملزم به انجام تعهدات خواهد بود. ولی در صورتی که خط مندرج امضا با خط صاحب امضا یکسان نباشد صاحب امضا می تواند نسبت به جعل امضا که انجام داده تقاضای مجازات و مطالبه خسارت نماید.

جعل امضا و مجازات آن

روش های تشخیص جعل امضا

جهت تشخیص موضوع جعل امضا و مجازات آن و این که امضا جعلی است یا توسط خود فرد دارنده امضا صورت گرفته کارشناس خط و امضا از طریق موارد ذیل به بررسی این موضوع می پردازند:

  1. مقدار فشاری که بر قلم وارد می شود
  2. جهت حرکت قلم یا دست
  3. نوع مرکب خودکار یا قلم
  4. تطبیق شکستگی های خط
  5. تطبیق امضایی ادعایی با امضا و خط اصلی
  6. تقدم یا تاخر امضا نسبت به نوشته
  7. نو یا کهنه بودن قلم
  8. و ….

مشاورین حقوقی ایرانلا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا علاوه بر موضوع جعل امضا و مجازات آن به مجازات خیانت در امانت، به اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ و شکایت از کارمند اداره ثبت،جعل امضا و مجازات آن، خیانت در امانت چک سفید امضا، شاهد و شرایط شهادت در دادگاه ، شهادت دروغ و مجازات آن ،کلاهبرداری با جعل عنوان با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما