تبصره ماده 100 سال 1402

تبصره ماده 100 سال 1402

تبصره ماده 100 سال 1402 در واقع طرحی تشویقی است که به موجب آن برخی مودیان مالیاتی از پرداخت مالیات و ارائه مدارک و دفاتر مالیاتی معاف شده و برخی جرایم مالیاتی نیز بخشیده خواهند شد. برای درک بیشتر تبصره ماده 100 در این مقاله به توضیح این ماده و اشخاصی که می توانند از این ماده قانون استفاده نمایند پرداخته خواهد شد.

تبصره ماده 100 چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره شد سازمان امور مالیاتی به موجب این ماده، برای تشویق مودیان جهت پرداخت مالیات برخی جرایم مالیاتی را مشمول بخشیدگی نموده و برخی مودیان را نیز از پرداخت مالیات معاف می نماید. بر اساس تبصره ماده 100 اگر صاحبان مشاغل سالیانه دارای فروشی 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشند از ارسال اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند بود.بدیهی است جهت برخورداری از مزایای تبصره ماده 100 سال 1402 بایستی تا پایان خرداد ماه، برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی سال قبل و همچنین ارائه دفاتر و مدارک مالی به اداره مالیات اقدام نمایید.

سقف تبصره ماده 100 سال 1402

سقف تبصره ماده 100 سال 1402 هر ساله از طریق سازمان امور مالیاتی اعلام شده و سقف آن در هر سال نسبت به سال قبل متفاوت خواهد بود. بر اساس قانون بودجه در سال 1402 سقف این تبصره مبلغی معادل 67میلیارد و 200 میلیون ریال برای مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم خواهد بود.

تبصره ماده 100 سال 1402

مشمولین تبصره ماده 100 سال 1402

طبق گفته های پیشین تمامی صاحبان مشاغل که فروش سالانه و خدمات ایشان 100 برابر سقف معافیت مالیاتی ( 6 میلیارد و 720 میلیون تومان می باشد) باشد از ثبت نام و ارسال اظهارنامه معاف خواهند بود. لازم به ذکر است جهت استفاده از مزایای تبصره ماده 100 مودیان بایستی با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی فرم مالیات مقطوع خود را بارگزاری نمایند.

شرایط بهره مندی از تبصره ماده 100 سال 1402

تبصره ماده 100 جهت تشویق مودیان به پرداخت به موقع مالیات است از این رو چنانچه قصد استفاده از مزایای این تبصره را دارید بایستی بدانید که شرط استفاده از این تبصره نداشتن بدهی در سال های پیشین است. استفاده از این تبصره مشروط یه داشتن شرایط زیر است:

  1.  مجموع فروش کالا و خدمات صاحبین مشاغل بایستی حداکثر 100 برابر سقف معافیت مالیاتی (6 میلیارد و 720 میلیون تومان) باشد.
  2. مودیان نباید دارای بدهی مالیاتی مقطوع در سال های پیشین باشند.
  3. اظهار نامه مالیاتی نبصره ماده 100 باید تا قبل از مهلت تعیین شده در سامانه امور مالیاتی ثبت و ارسال گردیده باشد.

جریمه‌های مالیاتی

به دلیل فرار مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان امور مالیاتی قوانین مجدانه ای در نظر گرفته است. چنانچه در زمان مشخص مالیات پرداخت نگردد اشخاص مشمول پرداخت جریمه های سنگین خواهند شد. بدیهی است میزان جریمه متناسب با کسب و کار و درآمد اشخاص خواهد بود.برای مثال درآمدهای اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی شامل 10 درصد و اشخاص حقیقی شامل 30 درصد جریمه خواهد بود. برای تسهیل در پرداخت برخی از مالیات ها اداره مالیات تدبیری اندیشیده که اشخاص بتوانند به صورت اقساط بدهی مالیاتی خویش را بپردازند. برای صاحبین کسب و کارها مالیات به درآمد و مالیات کارتخوان تعلق خواهد گرفت.

تبصره ماده 100 سال 1402

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

برای بهره مندی از مزایای تبصره ماده 100 سال 1402 قانون مالیات های مستقیم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 الزامی است. مودیان مالیاتی و صاحبان مشاغل و خدمات با مراجعه به سامانه امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با وارد نمودن کد ملی و رمز عبور وارد سامانه خواهند شد. برای ثبت نام اظهار نامه مالیاتی باید به آدرس nrt.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

چگونگی تکمیل اظهارنامه مالیاتی

تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی کاری کاملا تخصصی و حساس می باشد به طوری که با کوچکترین اشتباه در تکمیل اظهارنامه امکان دارد متحمل جریمه های سنگین گردید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که حتما در انجام این کار از وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی کمک و مشاوره بگیرید تا از احتمال خسارت خویش جلوگیری نمایید.

وکیل و مشاور مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی وکیلی است که به تمامی قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 آگاه باشد و با دریافت هزینه وکیل مالیاتی در این راه کمک شایانی خواهد نمود . از آنجایی که قوانین مالیاتی هر چند مدت دچار تغییر و تحول می شود وکیل مالیاتی باید مطالعه هر روزه داشته و اطلاعات مالیاتی خود را به روز کند . همانطور که پیش تر گفته شد برای محاسبه مالیات نیاز به تنظیم صورت های مالی و تسلیم اظهارنامه می باشد (مالیات وکلا نیز به همین طریق محاسبه می شود) که در صورت اشتباه در این امور افراد، موسسات و یا شرکت ها متحمل ضرر و زیان خواهند شد که توجه به این مسئله ضرورت نیاز به وکیل و مشاور مالیاتی را قدرت می بخشد . هزینه وکیل مالیاتی به فاکتورهایی همچون زمان پروسه کاری، حجم کار ، موضوع زمینه مالیات و توافق طرفین و …. بستگی دارد.

تبصره ماده 100 سال 1402

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق در رابطه با تبصره ماده 100 سال 1402 جهت اطلاع از گروه بندی مشاغل مالیاتی 1402 و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل و حتی مالیات بر ارزش افزوده صادرات و همچنین مالیات ارزش افزوده تابستان 1402 پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما