اعتراض به مالیات کارتخوان

اعتراض به مالیات کارتخوان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام خرید از مغازه یا فروشگاهی فروشنده درخواست کند مبلغ خرید را برای ایشان کارت به کارت و یا به صورت نقدی پرداخت نمایید به این دلیل که استفاده از دستگاه کارتخوان و اصطلاحا ایجاد تراکنش برای ایشان شامل مالیات خواهد بود. در این مقاله در رابطه با مالیات دستگاه کارتخوان و اعتراض به مالیات کارتخوان اطلاعات پایه و مفیدی در اختیار خواننده قرار داده شده است.

کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

بر اساس قانون مالیات چنانچه شخصی دارای مغازه، سالن، فروشگاه، آموزشگاه و … باشد موظف است با مراجعه به اداره مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به دریافت کد مالیاتی اقدام نماید. در واقع اشخاص دارای مشاغل در صورتی مجاز به استفاده از دستگاه پوز(کارتخوان) و یا ارائه درگاه الکترونیکی جهت پرداخت می باشند که دارای کد مالیاتی باشند.

*نکته :  جهت ساماندهی و نظم به افرادی که دارای دستگاه کارتخوان می باشند سازمان مالیاتی برای همه فروشگاه ها اعم از آنلاین، مجازی، سیار و فیزیکی دریافت کد مالیاتی را اجباری نموده است.*

اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات کارتخوان چند درصد است؟

بدیهی است برای محاسبه ذمالیات کارتخوان از فرمول محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل استفاده خواهد شد. بر طبق قانون مالیات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تمامی تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه دستگاه کارتخوان صورت می گیرد به نوعی فعالیت شغلی محسوب شده و مشمول مالیات خواهند بود.

فرمول محاسبه مالیات کارتخوان 1402

با توجه به قانون مالیات بر در آمد نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

  • 15 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
  • 20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
  • 25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

با توجه به توضیحات فوق الذکرلازم است بدانید برای استفاده از دستگاه پوز پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد مالیاتی بایستی دستگاه کارتخوان را به پرونده مالیاتی وصل نمایید. به این صورت که شخص دارای دستگاه پوز به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی با نشانی my.tax.gov.ir وارد شده و پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور  کلیه دستگاه‌های کارتخوانی که به نام وی هستند را مشاهده نموده و چنانچه مورد تأیید شخص بودند، آنها را به پرونده مالیاتی خویش وصل نماید. جهت اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان بایستی در این سامانه ثبت نام شده باشد.

بعد از انجام این مراحل کلیه تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان متصل شده به پرونده مالیاتی شخص صورت می گیرد، جهت محاسبه مالیات مشاغل استفاده خواهند شد.

استعلام مالیات کارتخوان

همانطور که پیشتر گفته شد جهت اطلاع از این موضوع که چند دستگاه کارتخوان به نام شما ثبت شده است بایستی به سامانه الکترونیک خدمات قضایی مراجعه نمایید. با ورود به این سامانه شخص می‌تواند علاوه بر دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم وی ثبت گردیده،از تمامی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نامش ثبت شده نیز مطلع گردد. پس با توجه به این توضیحات می توان به این نتیجه رسید که ثبت نام در این سامانه برای افراد دارای دستگاه کارتخوان الزامی است.

اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان

ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

پس از این که ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir توسط دارنده دستگاه کارتخوان صورت گرفت، شخص با ورود به سامانه در قسمت راست صفحه و کلیک بر روی گزینه ساماندهی پذیرنده‌های بانکی در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان دسترسی فرد به  الصاق به پرونده  یا درخواست غیرفعال‌سازی برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

همچنین در قسمت دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توان بر روی الصاق به پرونده کلیک نموده تا دستگاه پوز به پرونده مالیاتی مغازه فرد وصل گردد.

مالیات دستگاه کارتخوان بر اساس جدول اینتا کد

جهت محاسبه مالیات بر اساس جدول اینتا کد بایستی این جدول را از طریق اینترنت دانلود و مطالعه نمایید. ضریب‌های مالیاتی اصناف بر اساس جدول اینتا کد درج شده است.برای مثال مالیات خواروبارفروشی برحسب نوع محصول در اینتا کد 12 تا 15%، قصابی 8%، فروش پوشاک برحسب نوع پارچه 13 تا 18% کافی‌نت 18%، صنف خرده‌فروشی ماهی ۱۰ % و …. می باشد.

اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان

اعتراض به مالیات کارتخوان

برای ثبت اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان ابتدا به آدرس اینترنتی tax.gov.ir مراجعه نموده و پس از ورود به صفحه روی عنوان ورود به سامانه اعتراضات و شکایات کلیک نموده و شکایت خود را ثبت کنید. بدیهی است که مشاوره با وکیل مالیاتی و مشاور متخصص در زمینه مالیات و اعتراض به مالیات کارتخوان راه را برای شما هموارتر نموده و نتیجه مورد نظرتان را به همراه خواهد داشت.

گروه مشاورین حقوقی ایرانلا

با توجه به توضیحات فوق و به همین منظور گروه حقوقی قلمداد که مجموعه ای از وکلای متخصص و مجرب در تمامی زمینه های حقوقی است می تواند به شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب کمک نماید. چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان، مالیات اجاره مغازه، مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی، مالیات خرید و فروش سکه و مالیات بر خرید وفروش ملک تجاری، شکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری و …  دارید مشاورین حقوقی ایرانلا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی شما خواهند بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما