اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

جهت اعتراض به رأی قطعی مالیاتی بر اساس ماده ۲۵۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مودی و اداره امور مالیات می‌توانند در عرض ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی، به شورای‌عالی مالیاتی شکایت نموده و جهت تجدید رسیدگی و نقض رأی درخواست خود را مطرح نمایند.

برگ قطعی مالیات چیست؟

طبق یک موضوع کلی در رابطه با مالیات لازم است بدانید مالیات قطعی پس از ثبت اعتراض و عدم اعتراض مودی به رای صادره قطعی خواهد شد. بنابراین مادامی که شما به مالیات صادره اعتراض داشته باشید ملزم به پرداخت آن نبوده و مالیات قطعی نخواهد شد ولی در صورت عدم اعتراض به رأی قطعی مالیاتی، برگ قطعی مالیات صادر می گردد.

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

مهلت اعتراض مودی به مالیات صادره

چنانچه پس از ابلاغ میزان مالیات در قالب برگ تشخیص مالیاتی به مودی وی به مبلغ در نظر گرفته شده اعتراض داشته باشد باید طی مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ،شخصا و یا از طریق وکیل مالیاتی خویش با در دست داشتن مدارک مرتبط تقاضای رسیدگی مجدد بنماید.

هیأت حل اختلاف مالیاتی چیست؟

برای تمامی اختلافات مراجع قضایی ذیصلاح وجود دارد. در رابطه با اختلافات مالیاتی بین مودیان و دولت مرجع قضایی صالح، هیأت حل اختلاف مالیاتی است.

روند ثبت اعتراض به مالیات

پس از ثبت اعتراض مودی به مالیات در موعد مقرر شده، مسئول مربوطه به موضوع اعتراض رسیدگی نموده و با بررسی دلایل و مدارک مودی چنانچه اعتراض وی وارد باشد با اعتراض وی موافقت و اگر مدارک کافی برای اعتراض وجود نداشته باشد اعتراض وی را رد نموده و مراتب در ظهر برگ تشخیص ثبت می نماید و پرونده را برای ادامه رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهد.

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی در هیات ماده 251 مکرر

در صورت اعتراض به رأی قطعی مالیاتی در هیات ماده 251 پس از ثبت اعتراض، درخواست مودی در مرجعی به نام هیات حل اختلاف مالیاتی بررسی می شود و پس از بررسی رای نهایی توسط این مرجع اعلام و صادر خواهد شد. رأیی که پس از بررسی این هیأت تأیید و اعلام می شود غیر قابل اعتراض و قطعی می باشد. طبق گفته های پیشین مادامی که مودی نسبت به مالیات صادره اعتراض داشته باشد ملزم به پرداخت مالیات نیست ولی پس از بررسی اعتراض و صدور رای قطعی مالیاتی مودی موظف به پرداخت مالیات بوده و در صورت عدم پرداخت مشمول جریمه خواهد شد.

مهلت اعتراض به رای ماده 251 مکرر

بر اساس ماده 251 قانون مالیات های مستقیم مودی و امور مالیاتی می توانند 30 روز پس از ابلاغ رأی قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی جهت نقض رأی و تجدید رسیدگی به شورای عالی مالیاتی مراجعه نمایند. توجه داشته باشید جهت انجام این امر بایستی دلایل و مدارک مستند و کافی داشته باشید.

نکته لازم به ذکر دیگر این است که اگر مودی به رای قطعی اعتراض نماید بایستی مبلغ مالیات را در قالب وجه نقد، وثیقه و ضمانتنامه جهت توقف رای تا پایان رسیدگی شورای عالی به منظور ضمانت امر تقدیم نمایند.

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

اعتراض پس از مهلت تعیین شده

برای اعتراض به رأی قطعی مالیاتی در مواردی پیش می آید که مؤدی پس از اتمام مهلت اعتراض به مدارک مستندی که برای اعتراض به رای قطعی به |آن ها نیازمند بوده دسترسی پیدا می کند در این صورت مودی جهت اعتراض به رأی قطعی مالیاتی بایستی با تنظیم یک نامه در قالب شکواییه از وزیر اقتصاد و دارایی خواستار تجدید وقت رسیدگی شود. وزیر اقتصاد و د ارایی موضوع را به هیئت سه نفره ارجاع و پس از تکمیل اعتراض به دبیرخانه ارائه می شود.

پس از اراجاع شکایت به دبیرخانه ایشان پس از بررسی مدارک و بررسی درستی اسناد ارائه شده، چنانچه مدارک ناقص و به درستی تکمیل نشده باشد طی مدت دو هفته نتیجه را به مودی اطلاع داده و پرونده را مختومه اعلام می کند.

در صورت صحت مدارک و تکمیل صحیح فرم موضوع به هیئت مالیاتی ارجاع می شود ایشان پس از بررسی موضوع و اسناد و مدارک طبق رای اکثریت آراء رای هیئت را اعلام می نمایند که رای صادره لازم الاجرا خواهد بود.

توجه داشته باشید در این مرحله بایستی تمامی مدارک و اسناد کامل باشد زیرا این مرحله، مرحله نهایی است و امکان اعتراض پس از ثبت رای به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

مدارک موردنیاز جهت اعتراض به مالیا‌‌ت‌ قطعی

  • کارت شناسایی برای افراد حقوقی
  • تصویر رأی مورد اعتراض (تاریخ ابلاغ رای بایستی به صورت واضح در رای ضمیمه شده مشخص باشد)
  • تکمیل و ضمیمه نمودن فرم اعتراض بر مالیات قطعی
  • برای اشخاص حقوقی تمامی اظهارنامه های مالیاتی، تصویر روزنامه رسمی و …

اعتراض به رأی قطعی مالیاتی

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی و وکیل دعاوی مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

همچنین چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با اعتراض به رأی قطعی مالیاتی، شکایت مالیاتی به دیوان عدالت اداری ،مالیات اجاره مغازه، اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان، مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی، مالیات خرید و فروش سکه و مالیات بر خرید وفروش ملک تجاری ، مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 و اعمال نرخ صفر مالیاتی ،مالیات بر ارزش افزوده صادرات و مالیات ایرانیان مقیم خارج و …  دارید مشاورین حقوقی ایرانلا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی شما خواهند بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما