ارزش افزوده سیگار 1402

ارزش افزوده سیگار 1402

بر اساس تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور ، تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار و تنباکو و دخانیات نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر موظف به پرداخت مالیات می باشند.لازم به ذکر است در صورت دارا بودن شرایط می توان از تبصره ماده 100 سال 1402  جهت معافیت مالیاتی و بخشودگی جرایم استفاده نمود. در ادامه به جزئیات این موضوع و میزان مالیات و ارزش افزوده سیگار 1402 بیشتر خواهیم پرداخت.

تمامی عرضه کنندگان دخانیات علاوه بر تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 می بایست مالیات اظهارنامه موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه را نیز پرداخت نمایند.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم توسط شخص، شرکت، ارگان و… پرداخت می گردد در مالیات غیر مستقیم، مصرف و فروش محصولات و خدمات مشمول مالیات خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 بر اثر مصرف این محصول از شخص مصرف کننده دریافت می گردد. مالیات های غیر مستقیم در ایران به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

•    مالیات بر ارزش افزوده
•   حقوق و عوارض گمرکی
•   مالیات بر مصرف

ارزش لفزوده سیگار 1402

مالیات دخانیات و سیگار

در راستای توضیح در مورد مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 و دخانیات باید به هدف این نوع مالیات اشاره کرد. هدف از وضع مالیات بر این کالاها افزایش سلامت جامعه و نیز بالا بردن درآمد عمومی است.

دلیل بالا بودن مالیات دخانیات و سیگار

با وضع مالیات برای این نوع کالاهای مضر و در عین حال مصرفی توسط اکثر جامعه دولت مالیاتی دریافت می نماید که از طرفی مصرف این اقلام را کاهش داده و از طرفی با دریافت این مالیات سلامت عمومی جامعه را ارتقا دهد. به صورتی که بالاجبار به دلیل بالا بودن مالیات این نوع کالا مصرف آن در جامعه کاهش پیدا کند. به این امید که با افزایش مالیات، شاهد کاهش تقاضای مصرف سیگار و دخانیات باشیم.

افزایش مالیات دخانیات و سیگار

با افزایش مالیات دخانیات و سیگار دو نتیجه حاصل خواهد شد:

1.کاهش کلی مصرف دخانیات و سیگار

2.جایگزینی دخانیات ارزان تر نسبت به دخانیات قبل

انواع مالیات دخانیات و سیگار

مالیات بر دخانیات و سیگار به دو دسته تقسیم می گردد:

1.مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402 و دخانیات:

مالیات بر ارزش افزوده، به مالیات بر مصرف گفته می شودکه شخص با خرید کالا آن را می پردازد.

2.مالیات های خاص مربوط به دخانیات
مالیات خاص دخانیات به دو دسته تقسیم می گردد:

  • مالیات ثابت روی هر بسته سیگار بعلاوه ارزش افزوده که با خرید سیگار به طور مستقیم توسط خریدار به فروشنده پرداخت می گردد
  • مالیات بر اساس ارزش کالای دخانی اعم از سیگار و تنباکو و …. به طور مثال مالیات کالاهای وارداتی دخانی به طبع بیشتر از مالیات محصولات داخلی خواهد بود.

ارزش افزوده سیگار 1402

مالیات انواع سیگار و محصولات دخانیاتی

بر اساس بند ت ماده ۲۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات انواع سیگار و محصولات دخانیاتی به شرح زیر کی باشد:

  •  سیگار، توتون پیپ و تنباکو های تولید داخل (۲۵%)
  • سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی (۴۰%)
  • سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی (۶۵%)
  • توتون خام وارداتی (۱۰%)
  • توتون فرآوری شده وارداتی(خِرمن توتون) (۳۵%)

ماليات و عوارض واردكنندگان و تولیدکنندگان دخانيات در سال 1402

طبق بند “ف” تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار و تنباکو وظیفه دارند علاوه بر اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه را هم تسلیم و مالیات وضع شده را کاملا و به طور کلی پرداخت نمایند.
در راستای اجرای ماده 73 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، از اول سال 1400 هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی به قیمت خرده فروشی مبلغ 250 ریال، تولید داخل با نشان بین المللی مبلغ 500 ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 1500 ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی 33 هزار ریال، و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی وارداتی 100 هزار ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه می‌گردد.

جدول نرخ مالیات دخانیات و سیگار

همچنین وی در ادامه افزود  که در اجرای ماده 73 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، از اوایل سال 1400 قیمت و مبلغ پرداختنی جهت انواع سیگار و دخانیات به شرح زیر است:

مالیات و نرخ آن برای انواع سیگار و تنباکو

نرخ مالیات بر ارزش افزوده و درصد عوارض پرداختنی برای هر نخ سیگار و هر بسته 50 گرمی تنباکو

مالیات بر ارزش افزوده سیگار 1402

زمان اخذ مالیات دخانیات وارداتی

لازم به ذکر است در اجرای حکم تبصره (1) ماده 20 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات متعلق به واردات محصولات دخانیاتی قبل از ترخیص از گمرک از اشخاص و شرکت های  وارد کننده ی کالاهای دخانیاتی، وصول و در پروانه‌های گمرکی و یا فرمهای مربوط  درج می گردد.

گروه مشاورین حقوقی ایران لا

با توجه به توضیحات فوق و الزام به پرداخت مالیات در تمامی مشاغل پیشنهاد ما به شما این است که قبل از تنظیم اظهار نامه و تسلیم آن حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی در زمینه مالیاتی مشورت نمایید . گروه حقوقی ایران لا با گردآوری مجموعه ای از بهترین و زبده ترین وکلا در تمامی زمینه های حقوقی بصورت تخصصی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق تماس با ما درخواست مشاوره حضوری و تلفنی داشته باشید و از راهنمایی های این مجموعه برخوردار شوید .

همچنین چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه بامالیات اجاره مغازه، اعتراض به مالیات دستگاه کارتخوان، مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی، مالیات خرید و فروش سکه و مالیات بر خرید وفروش ملک تجاری ،مالیات بر ارزش افزوده صادرات و …  دارید مشاورین حقوقی ایرانلا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی شما خواهند بود.

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما