اجرا گذاشتن سفته ضمانت

اجرا گذاشتن سفته ضمانت

سفته سندی تجاری است که تجار و کسبه با استفاده از این سند معاملات خود را انجام می دادند. امروزه چک جای سفته را در بازار پر نموده و سفته بیشتر برای موارد ضمانتی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت عادی نمی توان نسبت به اجرا گذاشتن سفته ضمانت اقدام نمود به جز در مواردی خاص که در این نوشتار به توضیح آن پرداخته شده است.

اجرا گذاشتن سفته ضمانت

سفته ضمانت یا سفته حسن انجام کار

همانطور که در مقدمه اشاره شد سفته سندی تجاری است که در معاملات و جهت ضمانت کاربرد دارد. در این نوشتار به تعریف سفته ضمانت یا به عبارتی دیگر سفته حسن انجام کار و جواب به این پرسش که آیا می توان نسبت به اجرا گذاشتن سفته ضمانت اقدام نمود؟ پرداخته شده است. سفته ضمانت در زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد به موجب قرارداد متعهد شود خدماتی برای کارفرما انجام دهد در این جا کارگر سفته ای را تحت عنوان سفته ضمانت به کارفرما ارائه می دهد. این امر به دو منظور انجام می شود:

  • نشان دادن حسن نیت و حسن انجام کار
  • انجام کلیه تعهدات قراردادی توسط کارگر

شرایط به اجرا گذاشتن سفته ضمانت

سفته ضمانت همانطور که از اسم آن مشخص است جهت ضمانت نزد کارفرما و اشخاص باقی می ماند. در صورتی که قصد به اجرا گذاشتن سفته ضمانت را داشته باشید با وجود شرایط زیر می توان نسبت به این امر اقدام نمود:

  1. قرارداد مشروع باشد.
  2. موضوع قرارداد قانونی باشد.
  3. موضوع قرارداد بین کارگر و کارفرما مشخص و معین باشد.
  4. موضوع نقض کننده حسن انجام کار اتفاق افتاده باشد.
  5. کارگر از انجام تعهدات سرباز زند.

اجرا گذاشتن سفته ضمانت

اجرا گذاشتن سفته ضمانت

برای به اجرا گذاشتن سفته ضمانت بایستی مراحل زیر را طی نمود:

  • ثبت نام در سامانه ثنا جهت ثبت دادخواست
  • ثبت دادخواست مطالبه وجه در دفاتر خدمات قضایی
  • ارائه موارد نقض قرارداد و عدم انجام تعهدات جهت ضمیمه نمودن به دادخواست
  • ارسال دادخواست به شورای حل اختلاف برای مبالغ زیر 20 میلیون
  • ارسال دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی برای مبالغ بالای 20 میلیون

مدارک لازم در جلسه رسیدگی

بدیهی است برای اثبات هر امری نیاز به مدارک و ادله خواهید داشت که اجرا گذاشتن سفته ضمانت نیز خارج از این موضوع نیست. پس از ثبت دادخواست مطالبه وجه وقت رسیدگی به هر دو طرف اعلام خواهد شد.برای اجرا گذاشتن سفته ضمانت بایستی مدارکی که اثبات می نماید که نقض تعهدات قراردادی شکل گرفته را به همراه داشته باشید. در جلسه رسیدگی قاضی از شاکی می خواهد مدارکی دال بر اثبات ادعای ایشان که بر اساس آن دادخواست مطالبه وجه را طرح نموده اند را ارائه نمایند. بنابراین قرارداد بین طرفین، تعهدات قراردادی، مدارک اثبات کننده عدم انجام تعهدات در دادگاه بایستی به قاضی ارائه گردد.

سفته بدون تاریخ

در رابطه با استفاده از سفته می توان از این سند با درج تاریخ و یا بدون تاریخ استفاده نمود. چنانچه سفته بدون تاریخ باشد حالت تجاری خود را از دست داده و تبدیل به یک سند عادی می شود . لازم به ذکر است با صدور سفته بدون تاریخ فرد دریافت کننده می تواند با درج تاریخ بر روی سفته از این سند استفاده نماید.

نحوه مطالبه سفته بدون تاریخ

همانطور که پیشتر گفته شد چنانچه سفته بدون تاریخ صادر شود امکان وصول آن وجود ندارد زیرا یک سند عادیست و تجاری محسوب نمی شود . با این حساب برای مطالبه آن دیگر امکان شکایت و ادعای بلامحل بودن وجود ندارد به این ترتیب فقط می توان از طریق حقوقی برای وصول سفته بدون تاریخ اقدام نمود. در واقع صدور سفته بدون تاریخ به این معنی است که تاریخ پرداخت برای صادر کننده اهمیت نداشته است ، دارنده می تواند با درج تاریخ بر روی سفته اقدام به مطالبه وجه آن نماید .

اجرا گذاشتن سفته ضمانت

اجرای سفته از طریق اداره ثبت

سفته نیز مانند چک صیادی  از اسناد تجاری می باشد، اسناد تجاری در اکثر موارد در زمره اسناد عادی تلقی می شوند. برخی از اسناد تجاری اسناد لازم الاجرا و برخی غیرلازم الاجرا می باشند. باتوجه به اینکه در هیچ قانونی لازم الاجرا بودن سفته اشاره نشده است نمی توان سفته را در زمره اسناد لازم الاجرا قرار داد. پس اجرای سفته از طریق اداره ثبت ممکن نمی باشد.

مشاورین حقوقی ایرانلا

لازم به ذکر است گروه مشاورین حقوقی ایران لا علاوه بر موضوع به اجرا گذاشتن سفته بدون تاریخ و شکایت از کارمند اداره ثبت، با بهره مندی از وکلای خبره در تمامی زمینه های حقوقی به صورت تخصصی در رابطه با تمامی مسائل حقوقی و اسناد مالی در کنار شماست . همواره می توانید از طریق ارتباط با ما درخواست مشاوره حقوقی با مشاورین حقوقی این مجموعه داشته باشید .

درخواست مشاوره حقوقی

نظرات کاربران

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجازات تهدید پیامکی

مجازات تهدید پیامکی

یکی از انواع تهدید و در واقع شایع ترین نوع تهدید به وسیله پیامک است . در صورتی که فردی از طریق پیامک ایجاد مزاحمت

Select Language
تماس با ما